WELCOME TO MY BLOG SOO ENG KWI D20102043298 EL-M03

Unsur-unsur seni

Thursday, November 17, 2011

EVIDENS BERDASARKAN BAND STANDARD PRESTASI
DUNIA SENI VISUAL KSSR TAHUN 1
Bidang menggambar

Sambungkan titik-titik di bawah.
EVIDENS BERDASARKAN BAND STANDARD PRESTASI
DUNIA SENI VISUAL KSSR TAHUN 1

Nama : ______________________        Tahun : ________________

Padankan gambar rajah di bawah.



Monday, November 14, 2011


EVIDENS BERDASARKAN BAND STANDARD 
DUNIA SENI VISUAL KSSR TAHUN 1
Nama : ________________________          Tahun : _________
Warnakan dengan warna primer dan sekunder.

EVIDENS BERDASARKAN BAND STANDARD PRESTASI
DUNIA SENI VISUAL KSSR TAHUN 1
Bidang membentuk dan membuat binaan


Nama: _____________________                Tahun : ______


Tandakan / bagi bentuk konkrit.










 
EVIDENS BERDASARKAN BAND STANDARD PRESTASI
DUNIA SENI VISUAL KSSR TAHUN 1
Bidang mencorak - Percikan dan Renjisan

Nama  :  ........................................................................................
Tahun :  1  .........................................
Jalinan. Lengkapkan lukisan daun di bawah.


Friday, November 11, 2011

Tahun 1     : 1
Bidang       : Membuat corak dan Rekaan
Aktiviti       :Titisan
Tema         : Alam Benda
Tajuk         : Pembalut Hadiah
Masa         : 60 minit
Media        : Alat     : berus, palet
                    Bahan : kertas lukisan dan warna air atau warna poster atau tempera
BBM         : Contoh-contoh corak teknik titisan
EMK         : Elemen Kreativiti dan Inovatif
                    Keusahawanan

Persepsi  Estetik
  • Guru memainkan lagu ' Selamt hari Jadi'.
  • Guru bersoal jawab tentang majlis hari jadi yang pernah dihadiri oleh mereka.
  • Guru menunjukkan kotak yang telah disampulkan atau dibungkus dengan pembalut hadiah.
  • Guru berinteraksi dengan murid tentang unsur seni dan prinsip rekaan seperti jalinan, warna, ritma, dan pergerakan, dan imbangan pada pembalut hadiah yang telah ditunjukkan.
Aplikasi Seni
  • Guru berinteraksi dengan murid tentang jenis-jenis media yang sesuai untuk membuat aktiviti corak titisan.
  • Guru berinteraksi dengan murid tentang cara penggunaan media dalam penghasilan corak titisan.
  • Guru menunjuk cara untuk menghasilkan corak dengan teknik titisan.

Ekspresi Kreatif
  • Murid menghasilkan corak teknik titisan dengan bimbingan guru berdasarkan langkah-langkah berikut.
Langkah 1
  • Sediakan sekeping kertas lukisan.
  • Basahkan kertas dengan air.
  • Bancuh warna air atau tempera dalam palet.
  • Buat bancuhan warna primer dan sekunder.
    Langkah 2
    • Celupkan berus dalam warna dan titisan pada kertas lukisan secara bebas.
      Langkah 3
      • Ulangi langkah 2 dengan warna yang berbeza.

        Langkah 4
        • Jemur kertas lukisan sehingga kering.
        Apresiasi Seni
        • Murid mempamerkan hasil kerja.
        • Murid menceritakan hasil kerja sendiri dan rakan-rakan.
        • Guru membuat rumusan dan memberi cagangan agar murid menggunakan karya mereka untuk dijadikan pembalut hadiah serta membincangkan harga untuk karya mereka.



          Tahun 1     : 1
          Bidang       : Membuat corak dan Rekaan
          Aktiviti       : Lukisan
          Tema         : Alam Benda
          Tajuk         : Corak Motif Huruf
          Masa         : 60 minit
          Media        : Alat     : ( tiada )
                              Bahan : kertas lukisan, krayon atau oil pastel
          BBM         : Contoh corak teknik lukisan dan CD lagu
          EMK         : Elemen Kreativiti dan Inovatif
                             TMK

          Persepsi Estetik
          • Guru meminta murid menyanyikan lagu 'ABC ' dengan iringan muzik.
          • Murid menyatakan satu huruf yang paling disukai oleh mereka.
          • Guru menunjukkan contoh-contoh corak bermotifkan huruf kepada murid. 
          • Guru berinteraksi dengan murid tentang unsur garisan, warna, rupa, imbangan, dan kontra.
          Aplikasi seni
          • Guru berinteraksi dengan murid tentang jenis-jenis media yang sesuai untuk membuat aktiviti corak teknik lukisan.
          • Guru berinteraksi dengan murid tentang cara penggunaan media dalam penghasilan teknik lukisan.
          Ekspresi kreatif
          • Murid menghasilkan corak teknik lukisan dengan bimbingan guru berdasarkan langkah-langkah berikut.
          Langkah1
          • Sediakan kertas lukisan dan warna pastel.
          Langkah 2
          • Tuliskan huruf yang dipilih secara berulang dengan menggunakan pelbagai warna.

           Langkah 3
          • Guru membimbing murid menjalankan aktiviti mencorak dengan teknik lukisan.
          Apresiasi Seni
          • Murid mempamerkan hasil kerja.
          • Murid menceritakan hasil kerja sendiri dan rakan-rakan.

          Thursday, November 10, 2011


          EVIDENS BERDASARKAN BAND STANDARD PRESTASI
          DUNIA SENI VISUAL KSSR TAHUN 1
          Bidang mengenal kraf tradisional

          Nama  :  ........................................................................................
          Tahun :  1  .........................................

          Sambungkan titik-titik.  Tambahkan corak yang sesuai pada wau.  Warnakan 
          Tahun 1     : 1
          Bidang       : Membuat corak dan Rekaan
          Aktiviti       : Capan
          Tema         : Alam Semula Jadi
          Tajuk         : Hiasan Tabung
          Masa         : 60 minit
          Media        : Alat     : berus, palet, dan daun
                              Bahan : kertas lukisan dan warna air atau warna poster atau tempera
          BBM         : Contoh-contoh corak teknik capan
          EMK         : Elemen Kreativiti dan Inovatif

          Persepsi Estetik
          • Guru menunjukkan contoh-contoh karya corak yang terhasil daripada teknik capan.
          • Guru berinteraksi dengan murid tentang unsur seni dan prinsip rekaan seperti jalinan, rupa, warna harmoni dan kesatuan.
          Aplikasi Seni
          • Guru berinteraksi dengan murid tentang jenis-jenis media yang sesuai untuk membuat aktiviti corak   teknik capan.
          • Guru berinteraksi dengan murid tentang cara penggunaan media dalam penghasilan corak teknik capan.
          Ekspresi Kreatif
          • Murid menghasilkan corak menggunakan teknik capan dengan binbingan guru berdasarkan langkah-langkah berikut.
          Langkah 1
          • Sediakn sekeping kertas lukisan.  
          • Bancuhkan warna yang hendak digunakan.
           Langkah 2
          • Sapukan warna yang telah dibancuh pada permukaan daun.
          •  Capkan daun yang telah diwarnakan dengan menekankannya pada kertas lukisan.
           
           
          Langkah 3
          • Ulangi langkah 2 menggunakan warna yang berlainan.
          • Capkan secara bertindih-tindih sehingga memenuhi ruangan.
          Langkah 4
          • Setelah hasil kerja siap dan dikeringkan, hasil tersebut boleh dilekatkan pada tin minuman sebagai hiasan tabung.
           Apresiasi Seni
          •  Murid mempamerkan dan bercerita tentang hasil kerja sendiri dan rakan-rakan.
          • Murid menceritakan pengalaman masing-masing ketika melakukan aktiviti.
           

            DSV TAHUN 1

            Bidang     : Membuat Corak dan Rekaan
            Aktiviti     : Renjisan dan Percikan
            Tema       : Alam Semula Jadi
            Tajuk       : Pembalut Buku
            Masa       : 60 minit
            Media      : Alat      : berus gigi, palet, dan daun
                              Bahan  : kertas lukisan dan warna air atau warna poster atau tempera
            BBM       : Contoh-contoh corak teknik percikan
            EMK       : Elemen kreativiti dan Inovatif

            Persepsi Estetik

            • Guru menunjukkan contoh-contoh corak yang terhasil daripada teknik renjisan dan percikan.
            • Guru berinteraksi dengan murid tentang unsur jalinan, warna, rupa, kontra, ritma dan pergerakan, dan harmoni.
            Aplikasi Seni
            • Guru berinteraksi dengan murid tentang jenis-jenis media yang sesuai untuk membuat aktiviti corak teknik percikan dan renjisan.
            • Guru berinteraksi dengan murid tentang cara penggunaan media dalam penghasilan corak teknik renjisan dan percikan.
            • Guru menunjuk cara penghasilan corak renjisan dan percikan.
            Ekspresi Kreatif
            • Murid menghasilkan corak teknik renjisan dan percikan dengan bimbingan guru berdasarkan langkah-langkah berikut:
            Langkah 1
            • Bancuhkan warna air atau tempera alam palet.
            • Buat bancuhan warna primer dan sekunder.
            • Sediakan sekeping kertas lukisan. 
            • Sediakan motif seperti yang diinginkan ( daun )

            Langkah 2
            • Susun daun di atas kertas lukisan.




            Langkah 3

            • Sapukan warna pada berus gigi dan percikan warna pada permukaan kertas dengan menggunakan sikat atau jari.

            Langkah 4
            • Ulangi langkah 3 menggunakan warna yang berbeza.

            Langkah 5
            • Setelah siap alihkan daun daripada kertas lukisan dan jemur hingga kering.





            Apresiasi Seni

            • Murid mempamerkan hasil kerja.
            • Murid menceritakan hasil kerja sendiri dan rakan-rakan.

            DSV TAHUN 2



              TEKNIK-TEKNIK

              Kolaj 拼贴

              1.1 Kolaj ertinya potong atau koyak dan gam
              1.2 Adalah satu teknik menghasil karya secara guntingan atau carikan kertas dan menampal bahan tersebut
              1.3 Bahan yang ditampal mestilah secara bertindan
              1.4 Antara bahannya ialah kertas warna,akhbar,kain dll 



              Cetakan 印制
              1.1 Cetakan ialah kesan daripada penerapan gubahan-gubahan yang dihasilkan pada sekeping permukaan blok ataupun plat
              1.2 Kesan-kesan itu terhasil melalui garisan atau ukiran permukaan blok atau plat berkenaan sehingga imej gubahan boleh dipindahkan ke atas kertas
              【压制】在柔软的表面(如黏土)进行挤压而形成的作品。
              【印刷法】利用香蕉茎、马铃薯等材料来打印图案。



              Resis 蜡彩
              1.1 Resis adalah satu kaedah penolakan warna
              1.2 Ia juga proses yang mana warna air tidak boleh bercampur dengan lilin atau minyak
              1.3 Bahan yang digunakan ialah air,warna air,cat, minyak,lilin dan krayon
              利用油性蜡笔排斥水分的特性,可以和水彩一起使用来作画。



              Stensilan 孔印技法

              1.1 Menghasil imej dari keratan kertas pendua atau profilem
              1.2 Satu kaedah menggambar menggunakan alat yang telah ditebuk atau dilubangkan pada kertas pendua
              1.3 Stensilan terbahagi kepada 2 bahagian :
              i. 实际区/阳刻孔板Bahagian positif:对象所占的空间
              ii. 底片/阴刻孔板Bahagian negatif:对象的空白区
               


              Gurisan 条纹技 法
              1.1 Adalah satu teknik menggambar atau mencorak secara mengguris bahan yang disedia menggunakan benda tajam seperti paku,gunting,pisau dll
              以尖利的物件划出线条的作画技法。


              Tekapan 字典,擦印画

              1.1 Adalah satu kaedah menggambar dengan cara menekap untuk mendapatkan ulangan imej yang sama.



              Mozek镶嵌/砌砖技法
              1.1 Mozek ialah satu aktiviti guntingan atau koyakan dan ditampal bahagian tersebut sebelah menyebelah supaya mendatangkan satu hasilan atau karya
              1.2 Mozek juga bermaksud susun atur bahan sebelah menyebelah dan tidak bertindih untuk menjadikan corak
              1.2 Contoh bahan seperti kertas,kain, dll



              Saring Sutera丝印技法
              1.1 Satu alat yang digunakan dalam proses cetakan jenis stensil dan diregang di atas kayu pemidang
              1.2 Proses ini juga dikenali sebagai sarigrafi
              1.3 Juga dikenali dengan nama organdi



              Capan图章
              Capan adalah satu teknik menghasil karya dari imej yang sedia ada




              Teknik basah atas basah渲染 色彩次溶合的技法。

              Teknik titik点描画法
              一般图案高倍放大之后可看出其实都是由许多不同颜色、不同密度的点所构成,如果我们使用各种不同的笔,用点描的方法来作画,则能显出一种与线条画或一般涂抹彩画不同的效果。
                点描时可以使用各种不同的笔,通常以签字笔、钢笔,针
              笔、沾水笔和色笔最适合。不过画点描画时可要有耐心。
              Teknik tiupan 吹、喷技法

              Teknik ikat dan celup 绑染技法

              Teknik renjisan 喷弹技法

              Teknik impasto 对折压印技 法

              Teknik gosokan 擦印技法

              Teknik pualaman 浮油流墨印 技法

               
               
              Lipatan dan Guntingan剪纸
              1.1 Merupakan satu aktiviti membentuk objek atau corak
              1.2 Kaedah yang digunakan secara melipat kertas tertentu, mengguntingkan dan menampalkannya pada permukaan bahagian kertas yang lain
              1.3 Ianya menghasilkan corak positif dan negatif